27 września odbyła się VI edycja Konferencji dla Edukatorów i Rodziców naszej
Fundacji „Uczyć się z pasją” w Puławach.
W tym roku debatowaliśmy pod hasłem: „Rozwinąć skrzydła”.
Justyna Frankiewicz-Popiołek mówiła o tym jak rozwinąć skrzydła i polecieć
wysoko bez ryzyka skończenia jak mityczny Ikar. W szkole spalają się wszyscy…
Uczniom roztapiają skrzydła oceny, osamotnienie, rywalizacja, schematyczność a
nauczycielom: papierologia, rankingi, wypalenie zawodowe, wszechobecna krytyka
zamiast wsparcia. Rozmawialiśmy o tym, co rozwija jednych i drugich a czego mamy
deficyt w szkole. To przede wszystkim sprawczość poprzedzona zaufaniem oraz
poczucie sensu i celu. Relacje i autonomia z kolei dają przestrzeń do współdziałania.
Dr Marcin Szulc – psycholog to wybitny orator, który w swoim wystąpieniu
udowadniał, że pokolenie Z może nas wiele nauczyć… I nie ma najmniejszego sensu
porównywanie pokoleń, bo konteksty są różne.
Paweł Lęcki na podstawie analizy dwóch przypadków zobrazował zebranym na
czym polega tutoring w szkole. Tutoring to towarzyszenie w procesie rozważania.
Brzmi górnolotnie, ale to bardzo wymagająca forma edukacji spersonalizowanej. To
praca w oparciu o zaufanie, wymaga pamiętania tego, co mówi młody człowiek oraz
budowania alternatywnej rzeczywistości i scenariuszy – niekoniecznie z happy
endem. Myślę, że bez dobrego zaplecza emocjonalnego, niewielu nauczycieli może
udźwignąć ciężar tutorowania.
Dr Marzena Zylinska przypomniała ważną prawdę o motywacji bycia nauczycielem.
„Jak człowiek idzie do pracy w szkole, to ma pomagać. System wpycha nauczycieli w
rolę sędziego a sędzia nie może wspierać w rozwoju. Od kar nie przybywa
kompetencji”.
Kasia Winiarek wspaniale włączyła słuchaczy w pracę rutynami myślenia
krytycznego Apelowała o zdemitologizowanie sprawczości w szkole i mówienie
częściej „nie wiem”.
Tomasz Bilicki powiedział wiele ważnych i mądrych rzeczy o osobach
neuroróżnorodnych, a puentą było zdanie DZIECKO NIGDY NIE JEST
PROBLEMEM – JEST ZASOBEM… uświadomienie sobie tego faktu daje przestrzeń
do akceptacji. SET Psychologa Dziecięcego – Agnieszka Misiak opowiadała, że
regulacja emocji to coś zupełnie innego niż samokontrola.
I kilka oczywistości, które wynotowałam:
Trudne emocje objawiają się trudnym zachowaniem.
Trudne zachowanie opowiada, ile napięcia dziecko ma w sobie.
Dorośli zarażają dzieci emocjami.
Zachowanie dziecka nie opowiada o twoich kompetencjach jako rodzica.
Dziecko, które umie regulować emocje to dorosły, który będzie umiał zresetować
swój układ nerwowy do stanu fabrycznego.
Podczas debaty odmieniono słowo relacja przez wszystkie przypadki, ale znów
wybrzmiało, że nauczyciele nie doczekają się mądrych systemowych zmian w
edukacji. Trzeba zacząć od budowania lepszej szkoły w swojej klasie. Kapilarnie.
Za piękny opis dziękujemy Kasi Szmit.























